Under sommarlovet har många barn ökat sin skärmtid, en trend som oroar psykologer. Med den snabba utvecklingen av AI-teknologi blir det också allt svårare för dem att skilja mellan verkliga händelser och fabricerat innehåll på sociala medier. Enligt psykologen David Waskuri riskerar många barn att återvända till skolan med förvrängda verklighetsuppfattningar som kan påverka deras psykiska välbefinnande.
AI och dess påverkan på barns verklighetsuppfattning
I takt med att AI fortsätter att utvecklas produceras fler och fler verklighetstrogna videor, många av dem skapade för att underhålla eller vilseleda. Dessa videor kan innehålla allt från fejkade katastrofer till farliga utmaningar som sprids på olika sociala plattformar.
David Waskuri är psykolog och vittnar om hur barn i allt högre grad har svårt att förstå vad som är verkligt.
– Detta skapar stora risker, och problemet kommer att förvärras. Många barn har sett klipp om katastrofer och har utvecklat oro och sömnsvårigheter. Sådan ångest är skadlig för dem, förklarar han.
Riskerna med AI-genererat innehåll
Det finns en verklig fara när barn börjar experimentera med saker de ser online, ofta utan att förstå att dessa videos är skapade med hjälp av AI.
- Enligt Waskuri kan videor där personer gör omöjliga stunts få barn att försöka återskapa dessa farliga situationer hemma.
En 14-årings perspektiv
Theo Runesson: “Det börjar bli läskigt”
När höstterminen startar om några veckor riskerar barn att sprida AI-genererat innehåll. Theo Runesson, 14 år, vittnar om hur sådana videor blivit allt vanligare.
– Det börjar bli läskigt. Det känns som att det tar över allt mer, säger han.
När han ombeds att tänka på om han alltid tror att det han ser online är verkligt svarar han:
– Ja, vanligtvis. Men ibland står det att det är AI, och då förstår man.
Vad kan föräldrar göra?
David Waskuri uppmanar föräldrar att spela en aktiv roll i sina barns internetanvändande. Det är viktigt att öppna upp för samtal om det som barnen konfronterar i sociala medier.
- Titta tillsammans: Föräldrar bör sitta ner med sina barn och gemensamt gå igenom innehållet.
- Diskutera: Om något verkar fejk, diskutera vad som är verkligt och vad som kanske är manipulerat.
- Fråga riktat: Gör det till en vana att fråga barnen om deras upplevelser i skolan och deras känslor kring vad de ser online.
Föräldrar som guidar sina barn
Det är avgörande att föräldrar händer på barnens vardag online. Att skapa en trygg miljö där barn känner sig bekväma att dela med sig av det som skrämmer dem är viktigt för att förebygga psykisk ohälsa.
Genom att vara medveten om de risker som AI-genererat innehåll medför kan föräldrar hjälpa sina barn att utveckla en sund och kritisk inställning till det de ser på skärmen.
Frågor och svar
Hur kan AI påverka barns psykiska hälsa?
AI kan påverka barns psykiska hälsa negativt genom att skapa förvirring mellan verklighet och fiktion, vilket kan leda till ångest och sömnsvårigheter.
Vad bör jag göra om mitt barn ser skrämmande innehåll online?
Det är viktigt att prata med ditt barn och diskutera innehållet. Ställ frågor om vad de såg och hjälpa dem att förstå vad som är verkligt och vad som inte är det.
Kan AI-genererade videor leda till farliga beteenden hos barn?
Ja, barn kan försöka imitera farliga situationer som de ser i AI-genererade videor, vilket kan utgöra en risk för deras säkerhet.
Genom att känna till dessa frågor och följa med i den digitala världen kan vi hjälpa nästa generation att navigera trygt genom AI:s utmaningar.

Daniel Andersson har arbetat som nyhetsjournalist i över ett decennium. Han rapporterar om aktuella händelser från hela landet med fokus på snabbhet, saklighet och trovärdighet.