Om du planerar att köra motorcykel i Norge i sommar är det värt att veta en intressant detalj: landets 430 fartkameror snappar endast upp fordon som kör mot dem. Detta innebär att en stor del av Norges 177 000 motorcyklar har en fri väg att köra för fort utan att behöva oroa sig för böter. Men vad betyder detta för säkerheten på vägarna? Låt oss dyka djupare i hur det norska systemet för hastighetsövervakning fungerar.
Fartkameror i Norge: En översikt
Inget böteshot för motorcyklar
I Norge används automatisk hastighetsövervakning (ATK) för att minska hastigheten och därmed även antalet trafikolyckor på farliga vägsträckor. Det är dock inte alltid effektivt för alla fordon. Enligt Christer Taule Kjerrgård, seniorrådgivare på Statens vegvesen, registreras motorcyklar endast om de fångas av kamerorna framifrån. Eftersom motorcyklar har registreringsskylten placerad bakpå och föraren vanligtvis bär en hjälm, kan det ibland bli komplicerat att identifiera dem genom fotobilder.
Vad betyder detta? Många motorcyklister kan köra omotiverat snabbt utan att riskera böter, vilket kan skapa en känsla av falsk säkerhet.
Blir motorcyklar fotograferade?
Trots att fartkamerorna i Norge bara fångar bilder framifrån, bekräftar polisen att motorcyklar fotograferas. Inger Torill Lindseth Mahle vid polisens ATK-central förklarar att alla ärenden registreras, men påföljder beror på tillgängliga resurser.
Säkerhetsrisker på vägarna
Tragiska olyckor trots låg bötesrisk
Det kan verka frestande för motorcyklister att köra snabbt i vetskap om att bötesrisken är låg, men statistiken målar en skrämmande bild. Den norska utryckningspolisen har sett en ökning av dödsolyckor bland motorcyklister den här säsongen. Enligt UP-chefen Knut Smedsrud är extra fokus på motorcyklar en prioritet i år, främst med tanke på den växande faran.
Tips: Under sommaren ökar polisens hastighetskontroller längs större vägar, där en patrull kan mäta hastigheten både framifrån och bakifrån — till skillnad från fartkamerorna.
Effekten av fartkameror
Hur mycket kan de rädda liv?
Enligt norska Transportekonomiska institutet reducerar hastighetskameror dödsfall och allvarliga skador med upp till 50 % i områden där de är installerade. Statens vegvesen planerar därför att öka antalet fartkameror de kommande åren för att fortsätta bevara liv på vägarna.
Även om många motorcyklister just nu glider förbi med en känsla av frihet, är det en påminnelse om att riskerna fortfarande är verkliga.
Frågor och svar
Varför fångar inte fartkameror motorcyklar i Norge?
Fartkamerorna fotograferar endast framifrån, vilket gör det svårt att identifiera motorcyklister då registreringsskylten finns baktill.
Hur många motorcyklar finns det i Norge?
I Sverige finns det cirka 340 000 motorcyklar och Norge har ungefär 177 000 motorcyklar registrerade.
Vilka är riskerna med att köra för fort på motorcykel?
Trots låg bötesrisk kan snabb körning leda till allvarliga olyckor. Statistiken visar på ökad dödlighet bland motorcyklister, vilket gör säkerheten ännu viktigare.
Med vetskapen om dessa faktorer kan du nu planera din sommaråkning i Norge mer ansvarsfullt. Kom ihåg att hastighetsgränser finns av en anledning, och att din säkerhet alltid bör komma först.

Daniel Andersson har arbetat som nyhetsjournalist i över ett decennium. Han rapporterar om aktuella händelser från hela landet med fokus på snabbhet, saklighet och trovärdighet.