Republikanerna i USA har nyligen föreslagit en ny skatt på bilar, som kan få stora konsekvenser för förare av elbilar. Om förslaget genomförs, kommer elbilsägare att betala upp till 10 gånger mer än ägare av fossilbilar, vilket har väckt stor debatt och kritik.
En ny skatt för elbilar
Förslaget kommer från Sam Graves, ordförande för det amerikanska transportutskottet. Den föreslagna skatten ska tillämpas på alla bilister, men den är särskilt riktad mot dem som kör elbil. Syftet med skatten är att öka intäkterna för underhåll av landets vägar, som i många områden är i ett dåligt skick.
Bakgrund till förslaget
Det amerikanska vägnätet är i behov av omfattande reparationer och det rapporterade budgetunderskottet landar på ungefär 205 miljarder kronor årligen. För närvarande finansieras vägunderhåll i huvudsak genom bensin- och dieselskatter, som inte har justerats sedan 1993. Dessa skatter har, utan inflationsjustering, lett till en stor förlust av intäkter, vilket har resulterat i försämrad infrastruktur och dåliga vägar.
Skatten i detalj
Skillnader mellan fordonstyper
Det föreslagna skattesystemet innebär att olika fordon får olika avgifter baserat på vilket drivmedel de använder. För vanliga personbilar med fossilmotor föreslås en årlig skatt på cirka 205 kronor, medan hybridbilar ska betala drygt 1 000 kronor. Det mest omfattande påslaget drabbar elbilar, som beräknas få betala omkring 2 050 kronor om året. Skälet till den högre avgiften är att elbilar, till skillnad från fossilbilar, inte betalar bränsleskatt.
Motivering bakom skatten
Sam Graves har framhållit att nästan 40 delstater redan har infört en särskild registreringsskatt för bilar. Han menar att det nu är tid för den federala regeringen att också införa en skatt för elbilar, som inte har bidragit till väginfrastrukturen genom bränsleskatter under flera år. Intäkterna från skatten skulle till stor del gå till The Highway Trust Fund som traditionellt har finansierat vägar genom bränsleskatter.
Kritisk respons
Förslaget möts av kritik från flera håll, där många ser det som en orättvis bestraffning av elbilsägare som aktivt valt ett mer hållbart transportalternativ. Kritiker påpekar också att den nuvarande situationen, där elbilar bidrar mindre till väginfrastrukturen, kan hanteras på andra sätt, snarare än genom straffande skatter.
Framtidens vägavgift
Frågan om hur elbilar ska bidra till underhållet av vägar och infrastruktur är komplex. Det är viktigt att hitta en balanserad lösning som både främjar miljövänliga alternativ och säkerställer att vägarna får det underhåll de behöver.
Frågor och svar
Vad handlar den nya skatten på elbilar om?
Den nya skatten syftar till att öka intäkterna för underhåll av vägar och kommer att påverka elbilsägare med en årlig avgift som är betydligt högre än vad fossilbilsägare betalar.
Hur mycket kommer elbilsägare att betala?
Enligt förslaget kommer elbilsägare att betala runt 2 050 kronor årligen, medan fossilbilar betalar ungefär 205 kronor.
Vad är syftet med skatten?
Syftet är att finansiera vägunderhåll och adressera det stora budgetunderskott som finns för amerikanarnas vägar.
Varför kritiseras förslaget?
Kritiker menar att det straffar elbilsägare som valt ett mer hållbart alternativ och att sådana skatter kan avskräcka fler från att välja elbilar.
Hur finansieras vägar i USA idag?
Finansieringen kommer till stor del från bensin- och dieselskatter, vars nivåer har förblivit oförändrade sedan 1993, vilket lett till ett stort intäktsbortfall.

Anna Pettersson skriver om ny teknik, innovationer och digitala trender. Hon förklarar tekniska nyheter på ett enkelt sätt för både nybörjare och teknikintresserade.