Markus Jonasson, en klädbutikägare i Simrishamn, har tagit till ett osannolikt men kreativt grepp för att hantera frustration över en otydlig faktura. Hans enda önskan var att bestrida en påminnelseavgift, och det hela resulterade i en faktura för ”tortyr” till företaget han kämpade emot. Denna ovanliga händelse har väckt både uppseende och nyfikenhet i media och sociala plattformar.
Problemet med telefonkön
I en tid där service och kundnöjdhet ska vara ett centralt fokus för företag, blev Markus Jonasson förvirrad av bristen på kommunikation från ett rikstäckande säkerhetsbolag. När han fått en påminnelse över en faktura han aldrig mottagit, vad som följde var en frustrerande timme i telefonkö.
– Jag hamnade i en kö med musik som upprepades var tolfte sekund. När jag väl kom fram, var samtalet långt ifrån trevligt. Den otrevliga kundrepresentanten meddelade att jag skulle få fakturor, säger Markus.
Mängden fakturor som försvinner i bruset
Markus, som vanligtvis är en oproblematiskt person, står inför en vanlig utmaning för många företagare: det konstanta flödet av fakturor. Med runt 100 fakturor som kommer varje vecka är det ingen överraskning att han ibland missar viktig information.
– Jag sitter verkligen inte och väntar på att få en faktura en gång i kvartalet. Därför bestämde jag mig för att ta kontakt med min revisor, berättar han.
Ett kreativt svar på frustrationen
Vad som följde var en oväntad lösning. Markus bad sin revisor att skapa och skicka en faktura till det företag som orsakat honom så mycket stress.
– Revisorn tyckte nästan jag var galen, men vi kom överens om ett pris. Hon tog 795 kronor plus moms för sin tid, och vi kom fram till att mitt eget värde i situationen var detsamma, förklarar han.
Fakturan som förvånade alla
Markus skickade iväg sin faktura och glömde snart bort alltihop. Men plötsligt såg han en insättning på sitt konto för beloppet i fråga.
– Det var nästan komiskt. Tror du ens de kollade fakturan innan de betalade den? Det hade kunnat bli en avgörande fråga på en quiz, säger han med ett skratt.
Resultatet av hans insats
Trots att Markus inte planerar att upprepa denna manöver, resulterade hans modiga steg i flera oväntade fördelar. Han fick inte bara betalt för ”tortyr”, utan även en lägre kostnad för sitt abonnemang hos företaget för att behålla honom som kund.
– Jag fick även en dubbelkredit på originalfakturan, vilket är ganska fantastisk! säger han.
En möjlighet för andra?
Markus hoppas att hans historia kan inspirera andra att stå upp för sina rättigheter.
– Om du sitter hemma och känner att du förlorar tid på ett företags misstag, varför ska du inte kräva kompensation? Det är fullt rimligt! avslutar han med en klok uppmaning till andra företagare.
Frågor och svar
Vad kan man göra om man får en faktura för något man inte beställt?
Det är viktigt att bestrida fakturan om man anser att den är felaktig. Kontakta företaget direkt och försök klargöra situationen. Denna typ av kontakt kan stärka positionen och kanske till och med leda till en kompensation.
Vad är rättigheten att få kompensation för förlorad tid?
Som konsument har du rätt att få den service och information du betalar för. Om ett företag brister i dessa avseenden kan du överväga att kräva kompensation för den tid du förlorat på grund av företagets fel.

Daniel Andersson har arbetat som nyhetsjournalist i över ett decennium. Han rapporterar om aktuella händelser från hela landet med fokus på snabbhet, saklighet och trovärdighet.