Så här löser regeringen Västlänkens budgetkris: Ny strategi för framtiden

Patrick Guné, ansvarig för stora projekt på Trafikverket, har bekräftat att den 6,6 kilometer långa pendeltågstunneln i Göteborg, en central del av Västlänken, förväntas öppna i december 2030. Trots de fyra års förseningar som projektet redan drabbats av, är målet att hålla tidsplanen.

Västlänken – En Tunneltjänst med Utmaningar

En av de största utmaningarna på vägen till färdigställandet av Västlänken är tunnelns passage under Rosenlundskanalen, som förbinder de blivande stationerna vid Haga och Centralen. Bo Larsson, Västlänkens projektchef, framhåller vikten av att säkerställa att slitsmurarna tätas mot berget. “Nu tätas slitsmurarna ner mot berget och vi provpumpar, indikationen är att det blir tätt”, säger Larsson, men betonar att det fortfarande finns risker kvar att hantera. “Efter sommaren vet vi mer.”

Trots förseningarna är det positiva att stationen Centralen kommer att öppna enligt plan den 12 december nästa år. Denna station är avsedd att fungera som en säckstation, där tågen kan vända. Bo Larsson förklarar att läget vid Centralen är under kontroll, och att arbete med de fysiska delarna ska vara färdiga i slutet av oktober. “Vi ska också ha öppet hus i höst så att allmänheten får se hur det ska bli”, tillägger han.

Finansering av Västlänken – En Komplex Fråga

Men den aktuella frågan om Västlänkens kostnader, som enligt budgeten från 2009 om 20 miljarder totalt, har blivit en stor oro. Trafikverket har ännu inte bekräftat exakt hur mycket mer pengar som krävs, men indikationerna sträcker sig bortom de tidigare siffrorna. I dagsläget finansieras arbetet genom interna lån, men precis hur mycket som fattas vill Trafikverket inte avslöja förrän i september.

Enligt tidigare prognoser skissades det på ett underskott på mellan fyra och sju miljarder, men med de senaste händelserna ser det ut att bli betydligt mer. Patrick Guné påpekar att finansieringen kommer att återkomma till diskussion i samband med den kommande nationella planen som Trafikverket lämnar in den 30 september. Denna plan är avgörande för hur regeringen kommer att fördela 1 171 miljarder kronor, budgeterat för infrastruktur de kommande tolv åren.

Nya Modeller för Infrastrukturprojekt

För att motverka framtida finansieringsproblem och kostnadsöverskridningar, planerar Trafikverket att införa en ny affärsmodell kallad alliansmodell. “Den används mycket internationellt och handlar i grund och botten om en mycket tätare samverkan med entreprenören och ett förfarande med löpande räkning”, förklarar Guné.

I linje med detta har Trafikverket anlitat externa revisorer för att analysera kostnaderna för Västlänken, med en slutgiltig analys beräknad att vara klar i slutet av sommaren. Guné ser dock inte behov av polisanmälningar kring Västlänkens etapper Centralen och Korsvägen, vilket kan tyda på mer stabila förhållanden än vad som drabbade dess syskonprojekt, Förbifart Stockholm.

Frågor och svar

1. När öppnar Västlänken?
Västlänken förväntas öppna i december 2030, men stationen Centralen planeras att öppna redan den 12 december 2024.

2. Vad orsakar förseningarna i Västlänken?
Förseningarna beror på en rad faktorer, inklusive komplexiteten i tunneldragningarna och kostnadsöverskridningar som fortfarande utreds av Trafikverket.

3. Hur mycket dyrare blir Västlänken?
Kostnaderna för Västlänken kan öka avsevärt, med tidigare prognoser som bedömde att underskottet kan ligga mellan fyra och sju miljarder, men nya uppgifter tyder på att det kan bli mer än så.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top