En enskild fartkamera genererade hela 9,5 miljoner kronor på bara ett år. Men nu har en ny lagstiftning ändrat spelreglerna fullständigt och tvingat myndigheterna i den italienska regionen Sydtyrolen att stänga av samtliga kameror. Vad ligger bakom denna dramatisk förändring?
Fartkameror i Sydtyrolen: En ny lag påverkar hastighetsövervakningen
Det är högsäsong för trafik, semesterfirare från hela Europa rör sig längs de norska vägarna – men just i Sydtyrolen råder nu tystnad från fartkamerorna. En ny lag, som trädde i kraft i juni, har kraftigt påverkat hur hastighetsövervakningen bedrivs, och resultatet har varit omvälvande.
Här blir fartkameror tysta
Det nya regelverket har sin grund kring hastighetsövervakning i den norditalienska regionen Sydtyrolen, där alla fasta fartkameror nu är avstängda. Den italienske transportministern Matteo Salvini initierade lagändringen, som innebär att det nu krävs en noggrann väganalys och godkännande från landshövdingen innan fasta fartkameror kan installeras. Utan dessa analyser, vilka inte genomförts i Sydtyrolen, kan myndigheterna inte längre använda kamerorna, oavsett deras placering.
“Fartkameror ska vara till för att förebygga trafikolyckor, inte som en inkomstkälla”, säger Christian Carli, chef för lokalpolisen i Sydtyrolen, i ett uttalande till Auto Motor und Sport.
Klargörande om böter
Lagändringen omfattar också ett viktigt beslut från Italiens högsta domstol, som stipulerar att enbart fartkameror med särskilda typgodkännanden får användas. Det här innebär att många utfärdade böter riskerar att bli ogiltiga om kamerorna inte följer de nya reglerna. I flera andra delar av Italien har redan tusentals böter droppats på grund av detta lagkrav. I Treviso tvingades exempelvis myndigheterna att makulera en stor mängd böter efter att en kamera saknat årlig besiktning. Trots att Sydtyrolens polismyndighet hävdar att deras utrustning är godkänd, innebär det senaste regelverket att de ändå inte får användas.
Fartkameror som inkomstmaskin
Den nya lagen är ett svar på ett växande problem där fartkameror i många kommuner har blivit en oförskämd inkomstkälla. I den lilla alpbygden Carrodano, som har knappt 500 invånare, drog en enda fartkamera in nästan 9,5 miljoner kronor under ett år. Den här utvecklingen har väckt en hel del debatt och frågor kring hastighetsövervakningens riktiga syfte. Hur länge den nuvarande situationen kommer att bestå i Sydtyrolen är ännu oklart, men varje region måste nu göra den omfattande analys som krävs för att återaktivera övervakningen.
I takt med att fler och fler myndigheter ifrågasätter effektiviteten och legitimiteten hos hastighetskamerorna, öppnar det upp för diskussioner om en mer balanserad och transparent trafikövervakning i hela Europa.
Frågor och svar
Varför har fartkameror stängts av i Sydtyrolen?
Fartkameror har stängts av på grund av en ny lag som kräver att en väg först analyseras och godkänns innan kameror får sättas upp. Utan dessa analyser kan kamerorna inte användas.
Vad innebär de nya reglerna för hastighetsövervakning?
De nya reglerna innebär att fasta kameror måste godkännas av landshövdingen och kan endast användas om de följer specifika typgodkännanden. Annars riskerar utfärdade böter att bli ogiltiga.
Hur mycket pengar drog en fartkamera in i Carrodano?
En enda fartkamera i Carrodano drog in nästan 9,5 miljoner kronor under ett år, vilket har väckt kritik och debatt kring hastighetsövervakningens syfte.

Anna Pettersson skriver om ny teknik, innovationer och digitala trender. Hon förklarar tekniska nyheter på ett enkelt sätt för både nybörjare och teknikintresserade.