Gout Gout: 17-åringen som utmanar Bolt – En framtida sprintstjärna!

BYD Tang: En Sjufotsig Elbil i Ny Förpackning

BYD har nyligen uppdaterat sin elbil Tang, en sjusitsig SUV som blev lanserad 2021. Med 32 kör- och förarassistansfunktioner lovar den både säkerhet och komfort, men utmanar frågan: är de verkligen användbara? Tang har gjort sig ett namn på marknaden för familjebilar, och konkurrensen hårdnar. Kan den nya versionen verkligen mäta sig med rivaler som Kia EV9 och Volvo EX90?

En Exklusiv Sjufotsig Elbil

Utseende och Design

Den uppdaterade BYD Tang har fått subtila designförändringar, inklusive en mer modern grill och ny bakljusdesign. Trots den fräscha looken kvarstår den tidigare modellens storlek, vilket gör att den känns rejäl bakom ratten. Föraren sitter bekvämt i en rymlig och välutrustad stol, medan passagerarens plats har blivit en punkt för kritik. Stolen kan inte justeras i höjdled, vilket gör att den kan kännas obekväm för många.

Utrymme och Komfort

Tang har ett generöst benutrymme, men passagerare bakom föraren kan känna sig trånga. Med tre rader säten är det fortfarande viktigt att klaga på baksätets komfort. Många har noterat att elbilar ofta har bra benutrymme men mindre bra benpositioner. Den nya pekskärmen, som mäter 15,8 tum, erbjuder imponerande funktionalitet, men flertalet undermenyer gör det svårt att justera inställningar snabbt, något som användarna efterfrågar.

Prestanda och Teknik

Styrka Under Huvan

Med en motor på 517 hästkrafter marknadsförs Tang som en kraftfull elbil, med 0-100 km/h på 4,8 sekunder. Men prestandan är ojämn; vid full acceleration känns det som fram- och bakmotorerna inte alltid drar i takt. Detta skapar en viss osäkerhet, vilket förarna måste övervinna.

Räckvidd och Laddning

Den nya modellen har en batterikapacitet som ökat till 109 kWh, vilket ger en förbättrad WLTP-re räckvidd på upp till 53 mil. I praktiken visar det sig dock att fordonets verkliga räckvidd på kalla dagar knappt når 34 mil. Den snabbladdning som erbjuds är också en betygsnedsättning; på många platser når bilen max 117 kW, trots att den ska stödja upp till 170 kW.

Jämförelse med Konkurrenter

Som en av få sjusitsiga elbilar på marknaden konkurrerar Tang direkt med modeller som Kia EV9 och Volvo EX90, som båda erbjuder bättre räckvidd och laddning. Trots en lägre prisklass, erbjuder BYD Tang inte samma komfort eller förfining som sina rivaler. Kia EV9 har visat sig vara snabbare och kapabel till längre räckvidd, medan Volvo EX90 erbjuder en premiumupplevelse med än mer utrymme och komfort.

Frågor och svar

Hur presterar BYD Tang i vinterklimat?
Tang har en reducerad räckvidd vid kalla temperaturer, med verkliga mätningar som visar att den knappt når utlovade standarder.

Är Tang verkligen en sjufotsig elbil som passar familjer?
Det kan vara en utmaning för längre resor, eftersom baksätena kan bli obekväma för långa personer, trots att det finns gott om plats för ben.

Hur står sig Tang mot sina största rivaler?
Tang är inte lika starkt konkurrenskraftig när det gäller laddning och komfort, vilket gör att den kan känns mer som ett ekonomiskt alternativ jämfört med bilar som Kia EV9 eller Volvo EX90.

Kan batteriet ladda till full effekt hemma?
Den nya hemmladdningseffekten har ökat, men de faktiska laddningsteknikerna når sällan de angivna kapaciteterna, vilket kan leda till lång ambivalens kring långväga resor.

Mer information kan du läsa på DN.se.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top