Hamnens framtid: Miljardbelopp investeras trots industrikrisens utmaningar

Skellefteå kommun har beslutat att göra sin största investering någonsin med en ny hamn, en satsning som uppgår till 1,4 miljarder kronor. Kommunen ansvarar för 1,3 miljarder medan EU bidrar med resten. Syftet med denna investering är att anpassa hamnen för större fartyg och öka kapaciteten för godsflödet.

Investeringen i den nya hamnen

Bakgrunden till projektet

Thérese Bäckström Zidoli, projektchef för den nya hamnen, förklarar att trenden inom sjötrafiken går mot större fartyg med högre godskapacitet. Detta innebär att det krävs både längre kajer och djupare farleder för att kunna ta emot dessa fartyg. “Därför gör vi den här investeringen,” säger hon.

Hamnens storlek och logistik

En 275 meter lång kaj ska byggas tillsammans med cirka 60 000 kvadratmeter logistikyta, vilket är 27 gånger större än “Plattan” i Stockholm. Denna yta kommer att ge betydande kapacitet för logistik och transport i och utanför Skellefteå.

Utmaningar med projektet

Bäckström Zidoli påpekar att det stora projektet även medför betydande risker. En särskild utmaning är hanteringen av förorenade muddermassor, vilket har varit ett stort problem historiskt sett i Skelleftehamn. Tidigare industrier, som kopparsmältverket Rönnskär, har släppt ut giftiga ämnen som arsenik.

Hantering av förorenade massor

Enligt en analys från Länsstyrelsen har höga halter av bly upptäckts i lingon och kadmium i svamp. “Vi måste stabilisera massorna och transportera dem till en anläggning som kan hantera dem,” säger Bäckström Zidoli. Detta kommer att innebära långa och kostsamma transporterar.

Framtidsutsikter

Trots de nuvarande osäkerheterna är förhoppningen att den nya hamnen kommer att locka fler företag till Skellefteå. Kommunalrådet Evelina Fahlesson nämner att dessa företag tidigare kan ha handlat om skogsråvaror, kemikaliehantering och batteriproduktion, samt pågående projekt för hållbara bränslen.

Påverkan av lokala industrin

Med den senaste tidens nedskärningar inom företaget Northvolt och uppsägningar hos Boliden är det viktigt att Skellefteå fortsätter att utveckla sina logistikförutsättningar. Detta går i linje med kommunens utvecklingsstrategi mot 2030. “Att kunna ta emot större fartyg och skapa bättre logistikförutsättningar är fortsatt väldigt viktigt för Skellefteå,” betonar Fahlesson.

Frågor och svar

Vilken investering gör Skellefteå kommun i den nya hamnen?

Skellefteå kommun investerar 1,4 miljarder kronor i en ny hamn, där kommunen står för 1,3 miljarder och EU för övriga belopp.

Vad är syftet med den nya hamnen?

Syftet med den nya hamnen är att kunna ta emot större fartyg och öka kapaciteten för godsflödet, vilket är viktigt för lokala industrier och den regionala ekonomin.

Vilka risker är kopplade till projektet?

En stor risk är hanteringen av förorenade muddermassor från historiska industrier inom området, vilket kräver kostsamma transporter för sanering.

När förväntas hamnen stå klar?

En konkret tidslinje för när hamnen kommer att stå klar nämns inte, men projektet är en del av Skellefteås utvecklingsstrategi för 2030.

Vilken typ av företag kan tänkas etablera sig vid den nya hamnen?

Tidigare har företag som hanterar skogsråvaror, kemikalier och batteriproduktion nämnts, samt hållbar bränsleproduktion.

För mer information om projektet kan du läsa vidare här: DN – miljardbelopp satsas på hamn trots industrikris.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top