Nya slussar i Göta älv: Så kan miljardprojektet revolutionera sjöfarten i Sverige

Framtiden för Vänersjöfarten hänger på beslutet om nya slussar i Göta älv. Trafikverket och regionala politiker avvaktar regeringens godkännande för projektet, medan motståndare fortsätter att försöka förhindra det. Lars Hagström från Trollhättan, en av de mest ifrågasättande rösterna, säger att insatsen är för stor för att ge någon tydlig nytta.

Nya slussar i Göta älv i fokus

Lars Hagström, tillsammans med likasinnade, har skrivit en namninsamling mot planerna på nya slussar och förberett en skrivelse till regeringen. Han menar att fokuset borde ligga på att renovera de existerande, snarare än att bygga nya större slussar.

Betydelsen av de gamla slussarna

De över hundra år gamla slussarna i Trollhättan är avgörande för vattenvägen mellan Vänern och Västerhavet. Enligt Trafikverket och Sjöfartsverket förväntas dessa slussar vara uttjänta till år 2030. Därför är behovet av en ersättning brådskande, och projektet omfattar också nya slussar i Lilla Edet och Vänersborg.

Motstånd mot nya slussar

Motståndare till bygget hävdar att projektet kan bli förödande för närmiljön och att det kan betraktas som slöseri med skattepengar, särskilt med tanke på att godsvolymen som transporteras längs Göta älv har minskat under de senaste åren.

Kostnader och miljöpåverkan ifrågasätts

Regeringen har nyligen bett om en uppdaterad kostnadsanalys, och de senaste beräkningarna visar att de nya slussarna kan komma att kosta 6,1 miljarder kronor baserat på 2021 års priser. Medan politiker i Värmland och Västra Götaland pressar för ett snabbt beslut, hoppas motståndarna att de höga kostnaderna ska leda till ett avslag på projektet.

Lars Hagström anser att resurserna först och främst bör riktas mot infrastruktur där de ger störst samhällsnytta.

Trafikverkets hållning

Trafikverket argumenterar för att det inte är realistiskt att enbart renovera de befintliga slussarna. De uppger att godstrafiken på älven förväntas öka med nya slussar. Otto Graffner, projekteringsledare på Trafikverket, påpekar att även om godstrafiken minskat tidigare, finns det nu potential för stabil tillväxt.

Enligt Trafikverket skulle en renovering av de befintliga slussarna innebära en omfattande ombyggnation, vilket skulle bli dyrare, ta längre tid och, inte minst, leda till att farleden stängs av under cirka tre år.

Frågor och svar

Vad innebär projektet för Vänersjöfarten?

Projektet syftar till att bygga nya slussar i Göta älv för att förbättra Vänersjöfarten och säkerställa att infrastrukturen möter framtida behov.

Varför vill motståndarna stoppa bygge av nya slussar?

Motståndarna argumenterar att det skulle vara ett slöseri med skattepengar och skadligt för miljön, särskilt med minskad godsvolym på älven.

Vad är Trafikverkets ställning kring renovering av de gamla slussarna?

Trafikverket anser att renovering inte skulle vara kostnadseffektivt och att nya slussar är nödvändiga för att uppmuntra tillväxt i godstrafiken.

När väntas beslut fattas om de nya slussarna?

Beslutet beror på regeringens godkännande, vilket fortfarande är under prövning.

För mer information, se artikeln här: TV4.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top