Så här blev jag lurad av myggreklamen: En influencerns erfarenhet och insikter

Återigen har vi sett en uppmärksamhet kring influencer-marknadsföring som fått många att reagera. Nyligen avslöjades det att myggklistermärken, som marknadsförts av svenska influencers, faktiskt är olagliga att sälja i Sverige. Detta har lett till en hel del frågor om ansvaret som influencers har när de marknadsför produkter.

Myggklistermärken – Olaglig försäljning i Sverige

Förra veckan rapporterade TV4 Nyheterna om myggklistermärken som säljs i Sverige utan godkännande från Kemikalieinspektionen, vilket är ett krav för att produkten ska få säljas. En av dessa produkter, kallad Brummis, har fått stor uppmärksamhet, inte minst eftersom flera svenska influencers gjort reklam för den. Men det har visat sig att marknadsföringen bryter mot lagen.

Enligt Kerstin Gustafsson, inspektör på Kemikalieinspektionen, är det strängt förbjudet att använda termer som “ofarlig” eller “naturlig” när man gör reklam för biocidprodukter, oavsett godkännande från myndigheterna. Detta skapar en stor risk för konsumenterna, som kan luras att tro att produkten är trygg.

Influencer berättar om ånger

En av de aktuella influencers, som önskar vara anonym, delade med sig av sin frustration. “Det gör mig väldigt upprörd att få veta att det här inte får säljas i Sverige. Jag ställde rätt frågor och fick ett ja,” sa hon. Trots sina tveksamheter gick hon vidare med samarbetet och erkänner nu att hon känner sig lurad.

  • “Jag kände alltid ett ansvar för mina följare, och det har varit otroligt tungt att inse att jag kan ha bidragit till att sprida falsk information,” tillägger hon och vill framhålla vikten av att alltid göra ordentliga efterforskningar innan man marknadsför en produkt.

Brummis har i sin kommunikation gett instruktioner till influencers om att nämna att “vanligt myggmedel är cancerframkallande” samtidigt som de framhåller sina egna produkter som “helt naturliga”. Denna typ av marknadsföring är inte bara missledande, utan även olaglig.

Nya krav på influencers

Johanna Hållén från Sveriges Konsumenter betonar att influencers har ett stort ansvar och inte kan skylla på företagen de samarbetar med. “Som influencer behöver man göra sin egen research, och det går inte att dölja sig bakom företaget,” säger hon.

Hon anser dessutom att om influencers gör reklam borde de också ta ansvar för att informationen de delar är korrekt. “Folk litar på influencers som de skulle göra med en vän, vilket innebär ett större ansvar,” förklarar Hållén.

Hon framhåller att branschen har ett stort behov av att städas upp och att det måste uppstå mer rigorösa kontroller och möjliga böter för dem som bryter mot reglerna. “Det ska vara kännbart att göra fel,” avslutar hon.

Frågor och svar

1. Varför säljs myggklistermärken olagligt i Sverige?
Myggklistermärken, som Brummis, marknadsförs utan godkännande från Kemikalieinspektionen, vilket är ett krav för att få säljas i Sverige.

2. Vilka ansvar har influencers när de marknadsför produkter?
Influencers har ett stort ansvar att säkerställa att produkterna de marknadsför är säkra och att all information de kommunicerar är korrekt och laglig.

3. Vad kan hända om ett samarbete med en olaglig produkt avslöjas?
Influencers kan bli föremål för kritik, och det kan leda till både ekonomiska konsekvenser och förlust av följarskara, samt potentiella rättsliga åtgärder om de bryter mot lagen.

TV4 Nyheterna har sökt Brummis utan resultat.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top