Elbilar är på frammarsch, men en av de största oroerna bland köpare rör batteriets livslängd. Många undrar vad som händer med elbilens batteri efter garantin på 16 000 mil eller åtta år löper ut. Tack och lov för ny forskning! En nyligen genomförd långtidsstudie av tyska ADAC ger hopp och pekar på att farhågorna kan vara överdrivna – åtminstone för Volkswagen ID.3.
Batteriets livslängd bekräftas: 16 000 mil och fortfarande bra kapacitet
En spännande del av studien från ADAC visade att en Volkswagen ID.3 Pro S, som använts dagligen som arbetsfordon under fyra år, fortfarande har en imponerande batterikapacitet. Den har rullat över 16 000 mil, med regelbunden snabbladdning till 100 procent och mycket motorvägskörning. Resultatet? Batteriet förblir starkt med 91 procent av sin ursprungliga kapacitet.
Enligt Aviloo Premium-testet
Mätningarna genomfördes med den välrenommerade Aviloo Premium-testen som bedömer batteriets så kallade “State of Health” (SoH). Det är först när värdet sjunker under 70 procent som garantin börjar gälla — och i det här fallet kan man verkligen säga att elbilens batteri är i toppskick, mer än fyra år efter köp.
Minimalt kapacitetsminskning i räckvidden
När testet inleddes var räckvidden för VW ID.3 imponerande 438 kilometer. Efter fyra år har det minskat lätt till 425 kilometer, vilket innebär en minskning på mindre än tre procent. Det är ett exceptionellt resultat och visar att batteriets livslängd är på en helt annan nivå än tidigare modeller.
Smart mjukvaruhantering
En av de största bidragande orsakerna till denna hållbarhet är de kontinuerliga mjukvaruuppdateringar som Volkswagen tillhandahåller. Dessa har optimerat batterihanteringen, vilket resulterar i längre räckvidd och bättre prestanda över tid.
En robust bil med ett vinterproblem
Även om testbilen har utsatts för en hel del slitage, som att fullt laddas och stå länge med ett fulladdat batteri, har den klarat sig bra. Trots denna tuffa behandling visar batteriet inga tecken på att ge vika. Dock finns det en nackdel: ID.3 saknar system för att manuellt förvärma batteriet, vilket kan påverka laddningstiden under kalla vintermånader.
Siktet inställt på 25 000 mil
ADAC planerar att fortsätta köra VW ID.3 med siktet inställt på att nå 25 000 mil. Om batteriets prestanda fortsätter vara så starkt när detta mål nås, kan det bli svårt att ifrågasätta elbilens långsiktiga hållbarhet, både ur miljö- och kostnadsperspektiv.
Volkswagen ID.3 visar verkligen att moderna elbilar kan överträffa de vanliga förväntningarna när det gäller batteriets livslängd. För dem som fortfarande oroar sig för sin elbil kan ADAC:s resultat vara en lugnande nyhet: det är dags att släppa på bekymren.
Frågor och svar
Hur länge håller ett elbilsbatteri?
Elbilsbatteriets livslängd kan variera, men enligt studien av ADAC håller Volkswagen ID.3 sitt batteri mycket bra och har fortfarande 91 procent kapacitet efter 16 000 mil.
Vad påverkar ett elbilsbatteris livslängd?
Faktorer som laddningsmetoder, temperatur och hur bilen används spelar en stor roll. Regelbundna mjukvaruuppdateringar kan också optimera batteriets prestanda över tid.
När börjar garantin gälla på elbilsbatteriet?
Garantin träder i kraft när batteriets kapacitet sjunker under 70 procent av dess ursprungliga kapacitet.

Anna Pettersson skriver om ny teknik, innovationer och digitala trender. Hon förklarar tekniska nyheter på ett enkelt sätt för både nybörjare och teknikintresserade.