Mikail Khan, 18 år, beskriver hur han känner sig överkörd av lärarna i skolan. Med flera prov och inlämningar som krockar under samma vecka, upplever han en press som påverkar både hans studier och psykiska hälsa. Men han är långt ifrån ensam – många svenska elever känner samma ansträngning, och det blir tydligt i rapporten “Elevhälsa på elevens villkor”. Enligt rapporten står elever i Sverige under större tryck än sina nordiska grannar, vilket väcker viktiga frågor kring skolmiljön och elevhälsa.
Mer om elevhälsan i Sverige
Rapporten, som bygger på en omfattande undersökning av Sveriges Elevkårer och Elevråd i samarbete med Tim Bergling Foundation, lyfter fram vad ungdomarna behöver för att kunna må bra i skolan. Henrik Szabo, verksamhetschef på Tim Bergling Foundation, betonade vikten av närvarande och trygga vuxna i skolmiljön.
– Eleverna uttrycker ett behov av fler vuxna som är lättillgängliga, vare sig det handlar om lärare eller skolpersonal som kuratorer. Framförallt är det viktigt att vård och stöd erbjuds på ett främjande sätt, säger Szabo till TV4 Nyheterna.
Stress och press på svenska elever
Många känner sig osynliga
Det är alarmerande att nära 50 % av högstadie- och gymnasieeleverna känner att deras röster inte blir hörda i fråga om sin stressade skolgång. Iselin Becher Leenaarts, en engagerad högstadieelev, kommenterar:
– Det är bedrövligt. Vi må vara unga, men vi är medvetna om vår situation. Fler borde lyssna på oss.
Elevhälsans begränsningar
Trots att fler studenter söker hjälp från elevhälsan, visar rapporten att bara en av fem får den hjälp de behöver. Iselin själv har haft svårigheter med att få stöd, och pekar på behovet av ökade resurser inom elevhälsan.
- Behov av fler resurser:
- Ökade budgetar till elevhälsan.
- Fler kuratorer per antal elever.
- Mer tid för eleverna att få hjälp och stöd.
Det är tydligt att det behövs en förändring. Eleverna vill bli hörda och deras behov måste prioriteras i skolpolitiken för att säkerställa en hållbar och trygg utbildning för alla.
Betydelsefulla rekommendationer
Förslag på åtgärder som kan förbättra elevhälsan i Sverige:
- Ökat stöd för elevhälsan! Mer finansiering för att anställa fler kuratorer och psykologer.
- Skapa en mer inkluderande skolmiljö! Arbeta aktivt med att inkludera elever i beslutsprocesser.
- Utveckla program för mental hälsa! Inför fler aktiviteter och utbildningar om psykisk hälsa i skolorna.
Frågor och svar
Varför känner många svenska elever sig pressade?
Många svenska elever, som Mikail, upplever stress på grund av den tuffa arbetsbelastningen med flera prov och inlämningar som konkurrerar om deras tid. Rapporten “Elevhälsa på elevens villkor” visar att skolsystemet trycker eleverna hårdare än i andra nordiska länder.
Hur kan skolor stödja eleverna bättre?
Skolor kan stödja elever bättre genom att öka tillgången till elevhälsan, som kuratorer och psykologer. Det är också viktigt att lyssna på eleverna och involvera dem i hur skolmiljön utformas.
Vad händer om elevhälsan inte räcker till?
Om elevhälsan inte räcker till kan fler elever uppleva svårigheter i sina studier och riskera att drabbas av psykisk ohälsa. Därför är det kritiskt att skolorna tar dessa frågor på allvar och stärker sina resurser.
Rapporten från Tim Bergling Foundation erbjuder en viktig inblick i svenska elevers liv och visar att det är dags för förändring. Skolan ska vara en trygg plats för lärande, där elevens psykiska hälsa tas på största allvar.

Daniel Andersson har arbetat som nyhetsjournalist i över ett decennium. Han rapporterar om aktuella händelser från hela landet med fokus på snabbhet, saklighet och trovärdighet.