Tusentals bilägare har nu valt att stänga av sin luftkonditionering i sommar – trots att det kan göra resan obekväm och svettig. Oro över elbilens räckvidd driver denna förändring, och det är en trend som inte kan ignoreras.
Det är allmänt känt att elbilars driftskostnader ökar under sommaren, särskilt med de extremt höga temperaturerna vi har sett och som SMHI varnar för. Under en rekordvarm sommar där temperaturerna kan nå över 30 grader, ställer detta nya krav på både förare och teknik. Själarna bakom ratten är beredda att göra uppoffringar för att optimera sin körsträcka.
Stänger av AC – trots sommarhettan
Många elbilsförare väljer faktiskt att stänga av sin AC för att maximera räckvidden. En ny studie visar att en fjärdedel av elbilsförarna i Norge hellre svettas än riskerar att behöva stanna och ladda bilen en extra gång. Det handlar om att trycka på batteriets kapacitet så långt som möjligt, även under intensiva sommardagar.
Varför är detta så utbrett?
Elbilars känslighet för batteriförbrukning spelar en central roll i beslutet att stänga av AC. Faktorer som körstil, användning av musikanläggning samt värme och kylning påverkar hur länge bilen kan köras innan den behöver laddas. Oavsett om det handlar om att undvika en oönskad laddning under en lång resa eller ha fler alternativ tillgängliga, är att stänga av AC en strategi många nu omfamnar.
Enligt en undersökning från Zaptec har hela 140 000 norska elbilsägare deklarerat att de stänger av AC och andra resurser för att hålla räckvidden intakt. För många handlar det om en överlevnadsstrategi under den svenska sommarens resande, där snarare ideer om smartare resplanering växer fram.
Bör man verkligen stänga av AC:n?
Effekten av att stänga av AC är kanske inte så stor som många föreställer sig. Oscar Tjåland, en expert från Zaptec, menar att även om man teoretiskt sätt kan få något längre räckvidd är vinsten i praktiken marginell. Det har visat sig att den extra strömförbrukningen från AC:n under en åttatimmars period i 35 graders värme kan leda upp till en batteriförlust av 16 procent, eller en förlorad räckvidd på cirka 64 kilometer, enligt tester utförda av tyska ADAC.
En alternativ strategi
Tjåland föreslår en alternativ strategi istället för att svettas för att spara batteriet. “Det är mer effektivt att planera in laddpauser i samband med toalettbesök och matpauser”, konstaterar han. Detta innebär att smart planering kan vara mer fördelaktigt än att helt stänga av AC:n för att få bilen att gå längre.
Sammanfattning
Att offra bekvämligheten för att förlänga räckvidden på sin elbil i sommar är ett tveeggat svärd. Med de rätta planerna och genom att veta när man kan och bör ladda bilen, behöver inte resor under de varma månaderna tär på förarens komfort.
Frågor och svar
Vad innebär det att stänga av AC:n på en elbil?
Att stänga av AC:n minskar strömförbrukningen och kan tekniskt ge ökad räckvidd, men vinsten är ofta marginell. Korrekt planering är generellt mer effektivt.
Är det farligt att köra utan AC under sommaren?
Ja, det kan bli obekvämt och i extrema fall farligt eftersom höga temperaturer kan påverka både förare och passagerare.
Hur kan jag optimera min elbils räckvidd under sommaren?
Planera in laddpauser i samband med andra stopp, och använd AC med måtta. Att vara medveten om hur olika faktorer påverkar batteriet är också viktigt för att maximera körsträckan.
För mer information, läs här.

Anna Pettersson skriver om ny teknik, innovationer och digitala trender. Hon förklarar tekniska nyheter på ett enkelt sätt för både nybörjare och teknikintresserade.