Pagani, det italienska hyperbilsmärket, har fattat det svåra beslutet att avbryta sina planer på en eldriven version av den eftertraktade modellen Utopia. Trots en prototyp som visades upp för återförsäljare och kunder, var intresset helt obefintligt – ingen ville beställa den elektriska sportbilen. Det har blivit tydligt att den efterfrågade kraftkällan bland kunderna fortfarande är V12-motorn från Mercedes-AMG.
## Ingen efterfrågan för elektricitet
I en intervju med den amerikanska bilsajten CarBuzz, förklarade Pagani PR-chefen Sebastian Berridi den tuffa verkligheten. “Vi är ett familjeägt företag och vi har inte råd att fortsätta utveckla en bil som ingen vill ha,” sade han. Det blev tydligt att det italienska företaget måste prioritera sina resurser på vad kunderna verkligen efterfrågar – bensindrivna motorer.
### Fokus på V12-motorn
I stället för att satsa på eldrift, kommer Pagani att lägga all energi på den bensindrivna Utopia-modellen, som är utrustad med en kraftfull 6-liters V12-motor från Mercedes-AMG. Denna motor ger hela 852 hästkrafter och ett vridmoment på 1 100 newtonmeter. Pagani har funnit att det är just den här känslan och prestandan som deras kunder vill ha.
Berridi förklarade även att en hybridversion övervägdes, men att den snabbt skrotades på grund av att tekniken ansågs vara för tung och komplicerad.
## V12-motorn garanterad framtid
Även om EU planerar att förbjuda nya bensin- och dieselbilar från 2035, finns det goda nyheter för Pagani. Tack vare samarbetet med Mercedes-AMG, är V12-motorn godkänd för försäljning i Europa fram till åtminstone 2030 och i Kalifornien till 2032. Det är dessutom möjligt att godkännandet kan förlängas, vilket ger Pagani trygghet i sin produktion.
“Vi har ett starkt avtal med AMG och känner oss trygga med att kunna fortsätta leverera bilar med V12-motor,” sa Berridi.
## Utmaningar för elbilar i lyxsegmentet
Pagani är inte ensamma om att kämpa med efterfrågan på eldrivna bilar. Det kroatiska företaget Rimac har också problem med att sälja sin supersnabba elbil Nevera, trots att den endast kommer att byggas i 150 exemplar. Även i det exklusiva lyxsegmentet verkar intresset för elbilar vara begränsat.
För Pagani är det klart och tydligt: Deras kunder värdesätter ljudet, känslan och karaktären hos en V12-motor, snarare än tystnaden från elektriska batterier. I dagsläget fortsätter den klassiska V12 att vara det självklara valet, och troligtvis kommer detta att hålla i sig under överskådlig framtid.
## Frågor och svar
### Varför skrotades Pagani’s elbil?
Pagani valde att skrota sin eldrivna version av Utopia eftersom intresset från kunderna var obefintligt. Ingen ville beställa bilen, vilket gjorde det ekonomiskt orealistiskt för företaget att fortsätta utvecklingen.
### Hur kraftfull är V12-motorn i Utopia?
V12-motorn i Pagani Utopia ger hela 852 hästkrafter och ett vridmoment på 1 100 newtonmeter, vilket ger en fantastisk kombination av kraft och prestanda.
### Vad är framtiden för elbilar i lyxsegmentet?
Trots den växande trenden mot elbilar har lyxsegmentet, där märken som Pagani och Rimac verkar, visat en begränsad efterfrågan på eldrift. Kunderna verkar föredra de traditionella motorkombinationer som erbjuder den känsla och ljudnivå de söker.

Daniel Andersson har arbetat som nyhetsjournalist i över ett decennium. Han rapporterar om aktuella händelser från hela landet med fokus på snabbhet, saklighet och trovärdighet.