Topp 5 anledningar till varför tyskarna flockas till Sverige för camping

En stor svart husbil kör in på en av de pittoreska campingplatserna i södra Stockholm en solig julimorgon. Runt omkring börjar de kvarvarande gästerna vakna till liv, och den lilla butiken på campingen har just öppnat. Barn leker glatt i solen medan tyska Christina Rauscher gör sig redo för att fira sin födelsedag i sin husbil. För Christina är resan till Sverige en present från hennes man, och efter att tidigare ha campat i Italien, har de nu valt det svalare svenska klimatet för sin semester.

“Coolcation” – en ny trend bland campare

Trots att sommaren bjudit på högre temperaturer än vanligt i Sverige, upplever många besökare att landet erbjuder ett behagligare klimat än många destinationer i Sydeuropa. Det finns en växande trend som kallas “coolcation”, vilket innebär att resenärer föredrar svalare resmål. Turismforskaren Robert Pettersson förutspår att detta kan leda till en ökning av turistströmmarna till Norden.

En kortare intervju med Christina avslöjar att hon uppskattar Sveriges mildare sommarvärme. “I Tyskland har vi ofta över 30 grader, vilket blir för varmt för oss”, säger hon.

Tyskar på campingarna – en växande trend

Inte långt bort sitter Christian Linke med sina två söner under ett tält. De är inte förvånade över att se många andra tyskar på campingen; marknadsföringen av Sverige i Tyskland gör sitt. Familjens resa till Sverige inspirerades av en låt som Christian Linkes fru hörde, och även barnen verkar glada över att få uppleva den svenska naturen och lugnet.

Felix, den yngre sonen, spelar låten “Sommer in Schweden” på mobilen, vilket tillför en musikalisk dimension till deras svenska campingäventyr.

Ökande besök från utlandet

Johan Söör, vd för First Camp som driver campingområdet, konstaterar att intresset för camping ökar, både bland svenska och utländska gäster. Norrmännen är fortfarande den största utländska gruppen, men tyskarna ökar i antal. “Många av dem som kommer hit har köpt husvagnar och husbilar, och de reser nu i högre grad till Sverige av klimatskäl”, berättar Söör och tillägger att detta har resulterat i företagets bästa sommar hittills med en 8-procentig ökning av intäkterna jämfört med föregående år.

Fascinerande fakta om svenska campingar:

  • Under förra året registrerades runt 16,7 miljoner gästnätter på svenska campingar, en ökning med 0,9 procent.
  • Av de utländska gästnätterna spenderades nära 4,4 miljoner nätter på campingar, vilket är en ökning med 5,6 procent.
    Källa: SCB/Tillväxtverket/Svensk Camping.

First Camp – den stora aktören

First Camp, som till största del ägs av det norska investeringsbolaget Norvestor, har likt många andra företag i branschen drabbats av utmaningar men ser ändå tillväxt och möjlighet. De har köpt upp över 50 campingar under de senaste sju åren och förväntar sig intäkter som ökar från 1,3 till 1,7 miljarder kronor i år. “Vår senaste uppköp ägde rum i Tyskland, vilket gör att vi kan locka ännu fler tyska gäster till Skandinavien”, säger Söör.

Expanderande marknad

Trots den ökande koncentrationen till större aktörer, finns det fortfarande plats för små familjedrivna campingar. Johan Söör menar att de flesta av de mindre aktörerna har slutat på grund av livsförändringar, såsom pensionering. Samtidigt ser han att det kommer att finnas en blandning av stora företag och små familjeföretag kvar på marknaden under lång tid framöver.

Branschen har också börjat ta större hänsyn till klimatpåverkan och arbetar på att implementera åtgärder som använder mer hållbara energilösningar, såsom värmepumpar i stället för oljeuppvärmning.

Frågor och svar

Vilka är de främsta turisterna på svenska campingar?
Tyskar är den växande gruppen bland utländska besökare på svenska campingar, följt av norrmän.

Vad innebär “coolcation”?
Det är en trend där resenärer väljer svalare resemål för att undvika den extrema hettan i Syd- och Centraleuropa.

Hur mycket har campingturismen ökat i Sverige?
Antalet gästnätter på campingar har ökat med 0,9 procent under förra året, och utländska gästnätter har ökat med hela 5,6 procent.

Med ett växande intresse för camping och utflykter i svensk natur, ser framtiden ljus ut för den svenska campingindustrin. Om du är sugen på att utforska det svenska sommarlivet, kan en campingsemester vara den perfekta lösningen – oavsett om du kommer från Tyskland eller någon annanstans!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top