Det var en semesterdröm som förvandlades till en mardröm när två 22-åriga vänner, Johlene och Selma, anlände till sitt hotell i Alanya, Turkiet. Badrum och blöta lakan är vanligtvis inte det man väntar sig på en avkopplande resa. Vad hände egentligen när de ankom till hotellet, och hur hanterade de den skrämmande situationen? Här är deras berättelse om en charterresa som tog en oväntad vändning.
En katastrofal ankomst
När Johlene och Selma landade sent på kvällen var de förväntansfulla och ivriga att börja sin semester. Till deras förvåning fick de veta att det bokade rummet inte fanns. Efter en lång resa, utan något rum att vila sina huvuden på, blev de tillsagda att skynda sig till hotellets buffé.
Besvikelse vid buffén
Matsalen var en besvikelse. När de kom dit var nästan all mat redan bortplockad. Endast kall lasagne och några brödbitar blev deras högst oaptitliga alternativ. “Vi valde att gå ut och äta istället,” berättar Johlene. När de kom tillbaka till hotellet var deras rum fortfarande inte redo.
En otrevlig överraskning
Trots de dåliga omständigheterna närmade sig vännerna receptionen för att få klarhet. “Vi fick veta att de inte hade våra rum, men vi kunde få ett annat rum för en extra kostnad,” säger Johlene. Motvilligt gick de till det nya rummet och möttes av en obehaglig syn.
Skrämmande fynd
Överdraget på sängarna såg redan smutsigt ut. När de närmade sig sängen insåg de att lakanen var fullt av ingrodda blodfläckar, och på golvet låg lösögonfransar. “Det var jätteäckligt,” minns Johlene. En känsla av missmod större än smutsen började sprida sig.
Utslängda från hotellet
De beslöt sig för att gå ner till receptionen för att be om nya sängkläder, men det ville hotellet inte erbjuda. I hissen mötte de hotellets manager som ville gå in och inspektera rummet. “Vi sa nej, vi ville bara ha nya sängkläder så att vi kunde lösa det själva,” förklarar Johlene.
Trots deras protester trängde sig managern in för att ta bilder och påstod att de själva orsakat smutsen. “Han sa att vi inte var välkomna längre och att vi kunde kontrollera in på ett femstjärnigt hotell istället,” rapporterar Johlene bittert.
En osäker natt
Nu stod de utan telefoner med nästan döda batterier och utan någonstans att bo. “Det kändes inte tryggt. Vi var i ett främmande land, och det var hemskt. Jag kommer aldrig att åka tillbaka dit,” säger hon. Familjerna till Johlene och Selma hjälpte dem att hitta nytt boende, men även resebolagets löfte om att bistå var fruktlöst.
Ett svikande löfte
I en kommentar till Expressen förklarade resebolaget att de agerade baserat på hotellets bedömning av situationen. Johlene och Selma fick en skriftlig varning för “olämpligt uppträdande”, och företaget vägrade att återbetala pengarna för resan.
Nu planerar de att anmäla händelsen till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), i hopp om att få upprättelse.
Frågor och svar
Vad hände med Johlene och Selma på deras resa?
Johlene och Selma blev utslängda från sitt hotell efter att de klagat på ett smutsigt rum med blodfläckar och lösögonfransar.
Vad rekommenderas om man stöter på liknande problem på hotellet?
Det bästa är att omedelbart informera hotellets ledning och dokumentera alla bevis, såsom bilder av rummet. Om man inte får gehör, överväga att anmäla till konsumentverket eller motsvarande instans.
Kan man få ersättning för en misslyckad hotellvistelse?
Ja, det går att ansöka om ersättning genom Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller kontakta resebolaget direkt för att diskutera situationen.

Daniel Andersson har arbetat som nyhetsjournalist i över ett decennium. Han rapporterar om aktuella händelser från hela landet med fokus på snabbhet, saklighet och trovärdighet.