Elbilar har idag en oslagbar ställning på den norska bilmarknaden, med över 97 procent av nyregistrerade bilar i juli som eldrivna. Samtidigt meddelar två av Europas största biltillverkare att de lägger ner sina vätgasteknikprojekt, en teknologi som länge setts som en potentiell konkurrent till elbilar. Men vad innebär detta för framtiden av transport i Europa?
Vätgas: En potentiell lösning för framtidens mobilitet
Vätgasbilar fungerar på ett spännande sätt – de använder en bränslecell som omvandlar vätgas till elektricitet, vilket innebär att de endast släpper ut vattenånga. En stor fördel är att dessa bilar kan tankas på bara några minuter och ofta har en imponerande räckvidd. Trots dessa fördelar har vätgastekniken dock aldrig fått sitt genombrott på marknaden.
Modeller såsom Toyota Mirai och Hyundai Nexo har knappt synts på svenska vägar, och med elbilsmodeller som ständigt förbättras gällande räckvidd och pris, är det få som idag ser vätgas som ett realistiskt alternativ för personbilar. Tidigare har jag till exempel fått erfarenhet av en vätgasbil — prototypen BMW iX5 Hydrogen, som vi körde från München till Stockholm.
Renault och Stellantis överger nu vätgastekniken
I en stundande förändring av bilmarknaden meddelade både Renault och Stellantis att de nu avslutar sina satsningar på vätgasdrivna transportbilar. Istället kommer de att fokusera sina resurser på eldrivna fordon och hybrider.
– “Vätgasmarknaden är ett nischsegment utan realistiska utsikter till lönsamhet på medellång sikt”, säger Stellantis Europachef Jean-Philippe Imparato. Koncernen, som inkluderar varumärken som Peugeot, Opel, Fiat och Citroën, ser detta beslut som ett stort bakslag för vätgasteknologin.
Trots avhopp har flera storföretag inte gett upp om vätgas
Även om några stora aktörer drar sig ur, finns det fortfarande företag som ser potentialen i vätgas. Toyota och Hyundai har varit långt framme inom tekniken och BMW planerar att lansera sin första vätgasbil senast 2028, i samarbete med Toyota.
BMW:s vd Oliver Zipse framhåller att en enskild teknisk lösning troligtvis inte kommer att passa alla användarbehov inom Europa. Toyota delar denna uppfattning, och menar att framtidens energiutmaningar kräver en rad olika utsläppsfria alternativ för att möta samhällets varierande behov.
Utmaningar för vätgas: Produktionen är en nyckelfråga
En av de mest framträdande kritikerna av vätgastekniken pekar på det faktum att produktionen av vätgas ofta kräver stora mängder energi. För att tekniken ska vara hållbar och ekonomisk är en miljövänlig tillverkningsprocess av vätgas avgörande. Flera företag arbetar aktivt med att hitta dessa miljövänliga metoder, men det finns fortfarande en lång väg kvar.
Framtiden för vätgas i bilindustrin
Som vi kan se, står vätgas framför en kritisk tid. Kommer vi att se en återuppvaknande av teknologin, eller kommer elbilarnas dominans att fortsätta? Tiden får utvisa vilken roll vätgas kommer att spela i det kommande bil-landskapet i Europa.
Frågor och svar
1. Vad är fördelarna med vätgasbilar?
Vätgasbilar omvandlar vätgas till elektricitet med hjälp av en bränslecell, vilket innebär att de endast släpper ut vattenånga, och har samtidigt lång räckvidd och kan tankas på några minuter.
2. Varför drar Renault och Stellantis sig ur vätgastekniken?
Både Renault och Stellantis har bedömt att vätgasmarknaden är en nischmarknad utan realistiska utsikter till lönsamhet, och väljer istället att investera i eldrift och hybrider.
3. Vilka företag fortsätter att utveckla vätgasteknik?
Toyota, Hyundai och BMW är några av de företag som fortfarande investerar och utvecklar vätgasbilar, där BMW planerar att lansera sin första vätgasbil senast 2028.

Anna Pettersson skriver om ny teknik, innovationer och digitala trender. Hon förklarar tekniska nyheter på ett enkelt sätt för både nybörjare och teknikintresserade.